Il dipartimento di Italian Studies dell’Università di Warwick (Regno Unito) è lieta di annunciare la conferenza dal titolo "Da Sodoma a Gomorra": crisi e rinascita del cinema italiano, dagli anni Settanta al Nuovo Millennio. L`incontro si articolerà in tre giornate di studio dal 22 al 24 gennaio 2010.
Da Sodoma a Gomorra intende esplorare le dinamiche altalenanti di crisi e rinascita che hanno investitito il cinema italiano dagli anni in cui Pasolini realizzò il suo ultimo e indelebile film Salò o le 120 giornate di Sodoma (anni in cui convenzionalmente si fa risalire l’inizio della crisi del cinema nazionale), fino a tempi piú recenti, quando il successo internazionale del film Gomorra, di Matteo Garrone, ha fatto presagire la rinascita del cinema italiano. 
 

From the 1970s, when Pier Paolo Pasolini shocked the world with his scandalous Salò o le 120 giornate di Sodoma, Italian cinema has been tagged by labels of crisis and a deadlocked stasis, yet contrastingly apotheosized through public recognition and allusions to rebirth. Never has this been more evident than in the last decade when simultaneously with polemical debates in the Italian press which have described the national cinema as suffering from a ‘crisi d’identità’ (E. G. della Loggia, 2007), films like Matteo Garrone’s Gomorra have triggered hope in the form of ‘il riscatto italiano’ (N. Aspesi, 2008). 

In an attempt to bring synthesis to this polarizing tendency, a wavering image of the national cinema has emerged, marked by what Nanni Moretti refers to as ‘il vizio di stabilire, due o tre volte all’anno, lo stato di salute del cinema.’ Scholars have responded to the need to re-evaluate the role of Italian cinema from an international perspective through collaboratively re-envisioning methodological approaches and proposing a ‘more robust theoretical debate’ (C. O’Rawe and A. O’Leary, 2008). To mark the emergence of this focus of academic enquiry, the Department of Italian at the University of Warwick will host a conference which aims to contextualize and interrogate the notion of crisis and rebirth of contemporary Italian cinema.



Contatti
—————————————————-
University of Warwick

Dott.sa Mariarita Martino
mariarita.martino@warwick.ac.uk

Dott. Dominic Holdaway
D.F.G.Holdaway@warwick.ac.uk